Organisaties hebben een keuze als het gaat om waar ze hun tijd en energie steken in het realiseren van verandering. De sleutel tot het realiseren van succesvolle organisatie brede verandering is om evenveel nadruk te leggen op prestatie- als gezondheid gerelateerde inspanningen.
Aan de prestatiekant vind je wat een organisatie doet om resultaten te leveren in financiële en operationele termen. Aan de gezondheid kant wordt belicht hoe effectief een organisatie samenwerkt om een gemeenschappelijk doel na te streven.
De prestatiekant van verandering is meestal goed in beeld bij leiders in verandering. Echter het veranderen van de mentaliteit , de organisatie mind-set wordt over het algemeen minder belicht in veranderprogramma’s.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven welke aandacht geven aan organisatiementaliteit tijdens het verandertraject vier keer waarschijnlijker succesvol zijn dan bedrijven die hun verandertraject eenzijdig koppelen aan prestaties. Meer kun je hierover lezen in
het boek Beyond performance 2.0.
De organisatie mentaliteit en principes zit diep verborgen in een bestaande organisatie, zoals bovenstaande plaatje weergeeft. Het zijn de gedeelde overtuigingen of veronderstellingen die de percepties van werknemers kleuren en ervoor zorgen dat ze zich op een bepaalde manier gedragen. De ijsberg geeft weer hoe een verandering zou kunnen plaatsvinden als eerst aandacht wordt besteed aan deze bestaande mentaliteit.
Een van de gewenste uitkomsten voor een verandering is in dat innovatie en leren in de hele organisatie aanwezig is. In de praktijk echter is geconstateerd dat er geen kennisdeling is. Teams, afdelingen en leiders lossen knelpunten op binnen de functionele afdeling, vragen andere afdelingen niet om hulp en communiceren geen verbeteringen met elkaar. De onderliggende mentaliteit in deze organisatie is mogelijk dat informatie of kennis is macht.